Henrikan’s Weblog

oktober 12, 2009

Min Acer Aspire One verkade helt död!

Filed under: fulhack,hardware — henrikan @ 8:39 f m

Varning! Det här resulterar säkert i att garantin upphör! Skyll inte på mig om något går fel!

Helt plötslig var min Acer Aspire One helt död! När jag tryckte på powerknappen blinkade det bara till, sedan inget mer. Man kom inte ens till bios-texten.

laptop_smoking

Först trodde jag att något gått sönder/lossnat när jag monterade i mer RAM men när jag googlade efter en ”plocka isär”-beskrivning hittade jag följande sida: http://www.qrpcw.com/2009/01/acer-aspire-one-bios-recovery.html

Jag följde instruktionerna (under min dator står det att modellen är en ZG5, det funkade bra med bioset för en 110:a) och datorn hoppade igång direkt!

Så här gjorde jag:

  1. Ladda ner senaste bios-fil (för mig v.3309.zip) från ftp://ftp.acer-euro.com/netbook/aspire_one_110/bios/
  2. Packa upp zip-filen och döp om filen 3309.fd till ZG5IA32.FD.
  3. Kopiera filerna ZG5IA32.FD och FLASHIT.EXE till ett FAT-formaterat usb-minne
  4. Stoppa in usb-minnet i Acer Aspire:n. Se till att batteri och strömadapter är inkopplade!
  5. Håll inne Fn-Esc och tryck på power-knappen. Håll Fn-Esc intryckta i några sekunder.
  6. När powerknappen börjar blinka släpper man Fn-Esc och trycker på power igen. Nu ska bioset flashas om.

Rör ingenting på några minuter!
När flashningen är klar bootar datorn om av sig själv.

14 kommentarer »

  1. TACK!!!
    den va påväg i sopen…😉

    Kommentar av tompa — oktober 28, 2009 @ 8:28 e m | Svara

  2. ja det ska jag prova!! tack

    Kommentar av fredde — november 6, 2009 @ 1:06 e m | Svara

  3. Om jag fattat dig rätt nu så har du satt in mer ram än innan. kan det göra någon skillnad?? Har inte provat än..

    Kommentar av fredde — november 6, 2009 @ 1:15 e m | Svara

    • Ja, jag har stoppat in 1 GB extra RAM. Jag tror det gör en hel del skillnad i hastighet då sd-disken i min modell är så långsam.
      Men det är inte lätt inte, man får plocka isär hela datorn.

      Kommentar av henrikan — november 6, 2009 @ 1:21 e m | Svara

  4. oja måste det ju göra! satt mig i går och fixade den så nu går den igen!! tackar och bockar!!!

    Kommentar av fredde — november 7, 2009 @ 3:19 e m | Svara

  5. Acer Aspire One AOD250-1165
    This model is fairly new. So it has the usual features, i.e. built in wi-fi, camera, 160 GB drive, etc, etc. This is the 3 hr battery model. I have no idea where Amazon gets their tech specs. We just bought this and the manual states that it comes with 1 GB of RAM, and is upgradeable to 2 GB. It recognized 4 wireless connections in my area the instant it was powered on. So far it’s great for what it was bought for, the internet, small low demand games, music, simple word processing…

    Kommentar av boot — november 19, 2009 @ 9:40 f m | Svara

  6. Hej tänkte bara tala om att det fungerar kanon .Tack för tipset
    Har själv fått starta om min lilla acer 2 ggr nu på detta sätt.
    Så man får nog ha den där nödstickan i närheten hehe (usb minnet alltså)

    Kommentar av Hans — december 7, 2009 @ 9:15 e m | Svara

  7. Hej, ville oxå berätta att de fungerade direkt, jättestort tack.

    Kommentar av Stewen — februari 11, 2010 @ 8:42 f m | Svara

  8. Funkade finfint! Bra jobbat!

    Kommentar av Henrk — februari 15, 2010 @ 8:39 e m | Svara

  9. Fick en ”trasig” Acer ZG5 av en kompis som jag skulle försöka att rädda.
    Hittade ditt tips om bios,en plus andra liknande tips.
    I ett av tipsen sas det att USB minnet skulle stoppas in i porten på vänster sida.Vilket jag gjorde.
    Hur som haver så funkade det perferkt.
    Så nu har jag en lite 10 tummare.När man är ut och rör på sig.
    Stort TACK

    Kommentar av Björn Stenerfelt — april 15, 2010 @ 8:53 f m | Svara

  10. Hej!
    Min aspire är helt stendöd, ingenting lyser eller reagerar. Inget hände heller när jag testade detta😦 Vad kan det vara?
    TACKSAM FÖR HJÄLP!😀

    Kommentar av Anton Dahlin — april 21, 2010 @ 12:36 e m | Svara

    • Jag har faktiskt ingen aning. Det låter ju inte så bra.
      Fråga här: http://www.aspireoneuser.com/forum/ Dom kan kanske hjälpa dig.

      Kommentar av henrikan — april 28, 2010 @ 7:26 f m | Svara

      • Tack Henrikan. Trodde inte mina ögon när datorn gick igång efter dina instruktioner. Tyvärr hade jag redan köpt en ny till dottern. Har lust att gå till ”dataexperten” som påstod att moderkortet var kört. Dom är som bilrep man kan inte lita på dom.

        Kommentar av Rolf Henriksson — mars 25, 2011 @ 7:09 e m

  11. Riktigt bra! Nu slapp jag åka å köpa en ny!

    Kommentar av Mickesi — juni 13, 2011 @ 9:49 f m | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

