Henrikan’s Weblog

april 3, 2008

Telia 3G med Huawei E220 och Ubuntu 7.10

Filed under: hardware,internet,linux,ubuntu — henrikan @ 10:11 f m

(Detta är i princip samma beskrivning som den för 3G med tele2 så vissa bilder kan vara från användandet av tele2 istället för Telia)

Uppdatering för Ubuntu 8.04 Hardy Heron 080503:
Av någon anledning fungerar det inte lika bra som i Gutsy.
För att modemet (huawei e220) ska gå att använda kan man skapa en fil som heter  /etc/udev/rules.d/99-huawei.rules och har innehållet

SUBSYSTEM==”block”, \
ACTION==”add”, \
SYSFS{idVendor}==”12d1″, \
SYSFS{idProduct}==”1003″, \
RUN+=”/sbin/modprobe usbserial vendor=0x12d1 product=0x1003″, \
OPTIONS=”ignore_device”

Se felrapporten: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/195357

Tack vare Vodafone finns det nu ett enkelt sätt att använda Huawei:s usb-3G-modem under Linux. Och programmet är GPL-licensierat, så om jag jobbade på Telia skulle jag bygga ihop en egen version med ”rätt” logga och så!😉

Börja med att installera programvaran:
https://forge.vodafonebetavine.net/frs/download.php/76/vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_1.99.17_i386.deb
Klicka på länken och installera programmet och dess beroenden med GDebi:
tele2-install-1.pngtele2-install-2.png

Plugga sedan in modemet i en usb-port. Vänta ett tag (20-30 sekunder) så operativsystemet hinner upptäcka det och ladda rätt modul(er).

Starta sedan Vodafone Mobile Connect Card Driver for Linux. Den bör finnas under Program->Internet.

Fungerar allt ska rätt modemmodell föreslås, gå vidare.
tele2-setup-1.png

Fyll i följande nedan (användarnamnet chansade jag bara, men det verkar funka med vad som helst):
Profile name = Telia3G
username = 3G
password = internet
Preferred connection = 3G only
Authentication mode = default
APN host = online.telia.se

OK!

Nu ska det bara vara att köra, klicka på Connect.
tele2-connect-1.png

Så enkelt det kan vara!🙂
tele2-connect-2.png

Man kan i programmet även ha flera profiler för att enkelt kunna växla mellan olika operatörer, så här ser det ut för mig när jag kan välja mellan Telia och Tele2:

Besök det svenska Ubuntuforumet. Garanterat trevligt och hjälpsamt!

http://ubuntu-se.org/forum/

Creative Commons License

Detta verk är licensierat under en
Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Dela Lika 2.5 Sverige Licens.

14 kommentarer »

  1. Gött!
    Kör Ubuntu Studio 8.1, works like a charm!
    Vad skulle världen ha gjort utan dig! Tack för bloggen!

    Kommentar av Obscurum — april 11, 2008 @ 9:16 f m | Svara

  2. Härligt! Det funkade direkt. Jag var på väg att skicka tillbaka modemet, för på telia visste de inte ens vad Linux var för något. ”Mycket ovanligt” var det.

    Kommentar av ricke — april 28, 2008 @ 8:42 f m | Svara

  3. Jag provade köra Live-skivan med 8.04, där det mitt huawei funkade direkt efter att ha confat det i network-manger. men efter att ha upgraderat min 7.10-installation så funkade det inte, och wvdial hävdar att tty’n inte finns

    Kommentar av Zash — maj 16, 2008 @ 4:31 e m | Svara

  4. Det går att köra från kppp med telefonnr *99# och port ttyusb0 och med sim-password deaktiverat. Modemet inpluggat vid start.

    I kppp dialogen kan login och password vara vad helst.
    Ibland måste man köra restart av OS:et för att det skall funka. Mysko!

    Kommentar av trosabon — juni 9, 2008 @ 9:04 f m | Svara

  5. Jag kan inte spara i rules.d mappen.
    Ändå har jag alla behörigheter.

    Kommentar av Ralf — juni 20, 2008 @ 12:11 e m | Svara

  6. @Ralf: Skapa filen genom att i ett terminalfönster t.ex köra ”gksudo gedit” och sedan klistra in textraderna. Då editeras filen som root-användaren.

    Kommentar av henrikan — juni 23, 2008 @ 6:42 f m | Svara

  7. Stort tack för denna guide. Jag fick mitt Telia 3G att fungera med Huawei E220 och Ubuntu 8.04 tack vare denna guide.

    Kommentar av Jonas — juli 5, 2008 @ 10:21 e m | Svara

  8. Funderar på att skaffa mobilt bredband från t ex Telia. Kan någon av Er verifiera om man kan få Telia Connect att ansluta automatiskt till Internet utan att man är tvungen att trycka på någon Connect-knapp? På sidan 7 i TeliaConnect-UsersGuide 3.1 sidan 7 längst ned står något om ”Automatic Connect at start up. Kan det ha något med mitt önskemål att göra?

    Kommentar av Mats — juli 15, 2008 @ 6:10 f m | Svara

  9. Om man kör en ganska ny version av NetworkManager funkar det bra att högerklicka på den, välja Edit Connections och sedan Mobile Broadband. Med Telia lägger man in numret *99# och online.telia.se som APN och sparar.

    Sen är det bara att klicka på NetworkManager-ikonen och välja den uppkoppling man skapat.

    Man kan även klicka i ”Connect Automatically”.

    Ett par snäpp smidigare än mina tidigare erfarenheter med wvdial och pppd. Jag kör Fedora, men även Ubuntu har NetworkManager.

    Kommentar av David — juli 16, 2008 @ 1:26 e m | Svara

  10. Tack för svar Dacvid!

    Jag skulle också vilja fråga om man kan köra RDP till den dator man har mobilt bredband på. Provade detta för ett år sedan, men då fungerade det inte. Att köra RDP från en dator med mobilt bredband till en dator med ADSL fungerade, men inte tvärt om?? DynDNS verifierar att det finns en IP-adress som den mobila enheten har, men går ändå inte att ansluta till från en dator med ADSL. Är det någon av Er som haft behovet och hur löser man det? Fick en känsla av att jag fungerade som en klient uppkopplad till en server vad nu det innebar!?

    Kommentar av Mats — juli 26, 2008 @ 11:47 f m | Svara

  11. Tips, 3G-modem utan extra programvara i Gnome:
    http://thanius.wordpress.com/2008/05/19/tele2-3g-modem-under-ubuntu-hardy-heron/

    Kommentar av thanius — juli 31, 2008 @ 2:03 e m | Svara

  12. Vet inte om någon har gjort samma upptäckt som jag, nämligen att när jag startar min dator med xp (dualbootar mellan xp och Ubuntu 8.04) och loggar in med mitt mobila bredband från Tre och sedan startar om till Ubuntu så verkar uppkopplingen till bredbandet ”hänga kvar” och fungerar sedan i Ubuntu utan att jag gör någonting.

    Kommentar av Tony — januari 6, 2009 @ 4:09 e m | Svara

  13. Hej!

    Vet du om det går att få fram information om SIM-kortet som är inkopplat? Undrar om man där kan se SIM-kortets ICC-kod.

    //Erik

    Kommentar av Erik — maj 5, 2010 @ 2:54 e m | Svara

    • Ingen aning!

      Kommentar av henrikan — maj 7, 2010 @ 8:16 f m | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

