Henrikan’s Weblog

mars 11, 2008

tele2 3G med Huawei E220 och Ubuntu 7.10

Filed under: hardware,internet,linux,ubuntu — henrikan @ 10:21 f m

Uppdatering för Ubuntu 8.04 Hardy Heron 080503:
Av någon anledning fungerar det inte lika bra som i Gutsy.
För att modemet (huawei e220) ska gå att använda kan man skapa en fil som heter  /etc/udev/rules.d/99-huawei.rules och har innehållet

SUBSYSTEM==”block”, \
ACTION==”add”, \
SYSFS{idVendor}==”12d1″, \
SYSFS{idProduct}==”1003″, \
RUN+=”/sbin/modprobe usbserial vendor=0x12d1 product=0x1003″, \
OPTIONS=”ignore_device”

Se felrapporten: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/195357

Tack vare Vodafone finns det nu ett enkelt sätt att använda Huawei:s usb-3G-modem under Linux. Och programmet är GPL-licensierat, så om jag jobbade på tele2 skulle jag bygga ihop en egen version med ”rätt” logga och så!😉

Börja med att installera programvaran:
https://forge.vodafonebetavine.net/frs/download.php/76/vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_1.99.17_i386.deb
Klicka på länken och installera programmet och dess beroenden med GDebi:
tele2-install-1.pngtele2-install-2.png

Plugga sedan in modemet i en usb-port. Vänta ett tag (20-30 sekunder) så operativsystemet hinner upptäcka det och ladda rätt modul(er).

Starta sedan Vodafone Mobile Connect Card Driver for Linux. Den bör finnas under Program->Internet.

Fungerar allt ska rätt modemmodell föreslås, gå vidare.
tele2-setup-1.png

Fyll i enligt bilden nedan (användarnamnet chansade jag bara, men det verkar funka med vad som helst):
tele2-setup-2.png

Nu ska det bara vara att köra, signalstyrkan verkar vara bra så jag klickar på Connect.
tele2-connect-1.png

Så enkelt det kan vara!🙂
tele2-connect-2.png

Man kan i programmet även ha flera profiler för att enkelt kunna växla mellan olika operatörer, så här ser det ut för mig när jag kan välja mellan Telia och Tele2:

Besök det svenska Ubuntuforumet. Garanterat trevligt och hjälpsamt!

http://ubuntu-se.org/forum/

Creative Commons License

Detta verk är licensierat under en
Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Dela Lika 2.5 Sverige Licens.

26 kommentarer »

  1. Användarnamn och lösen används ej, normalt lämnas det blankt. Antagligen därför det funkar med vad som helst. Kolla på tele2.se och sen mobilinställningar (uppe till höger under sökrutan) och manuella inställningar (mitt i mitten ungefär) och välj gprs inställningar på valfri telefon, kan finnas gamla inställningar kvar för vissa äldre telefoner men på nya som SonyEricsson W950 står det ”Verifiera att rutan Användarnamn och lösenord krävs INTE är ibockad”.

    Kommentar av Agaton — juni 12, 2008 @ 5:05 e m | Svara

  2. Tjaha, så läste jag på annat ställe att man måste ha användarnamn och lösen för annars buggar programmet.
    ”Observera att ni MÅSTE skriva i fejkade användarnamn och password när ni skapar profilen. Dom används inte, men det blir en exception i python om dom inte är där (men det felet syns bara i debug mode, kör man vanligt mode verkar den bara hänga sig när man trycker på connect)”

    Kommentar av Agaton — juni 12, 2008 @ 5:15 e m | Svara

  3. Tack.
    Har sett detta tips men ej undersökt.
    Någon har kommenterat att den slukar datorresurser!
    Samtidigt fanns det ett tips om en annan lösning utan att blanda in Vodafon.
    Hittar inte igen den.
    Nån som vet?

    För lösningen med Vodafon-måste man både skriva scriptet samt göra allt det andra?
    Hälsningar,
    Skalman

    Kommentar av Skalman — juni 19, 2008 @ 9:15 e m | Svara

  4. @Skalman
    Det är kanske den här du tänker på? http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/2007/10/huawei-e220-med-abonnemang-frn-3.html

    Om felet inte rättats till i Ubuntu 8.04 måste du fortfarande fixa till filen (den rödmarkerade texten). Har inget modem/abonnemang att testa på för tillfället.
    Annars är det väl inte så speciellt mycket förutom att installera vodafone-programmet och fylla i uppgifterna?

    Kommentar av henrikan — juni 19, 2008 @ 10:21 e m | Svara

  5. Kör 8.04, följde instruktionen ovan (dvs installerade programvaran, editerade /etc/udev/rules.d/99-huawei.rules) och därefter funkar det klockrent.
    Tack för hjälpen!

    Kommentar av ANy — juni 21, 2008 @ 5:55 e m | Svara

  6. Jag tänker installera TELE2 mobilt-bredband till UBUNTU 8.04.
    Modem-pucken är Huawei E220. När jag ska installera drivrutinen (Connect Card Driver for Ubuntu Feisty Fawn 7.04) jag hämtat på Vodafone:s hemsida,(via uppringt modem och Windows-partition på samma dator) står det: Status Errror: Dependency is not satisfiable: phyton-twisted.
    Fråga1: Finns redan drivrutin i Ubuntu 8.04?
    Fråga2: Är det fel drivrutin? Var hittar jag rätt drivrutin?
    Fråga3:Vilken katalog ska man installera den i, och hur kommer jag dit?Vad bör man mer tänka på?
    Med vänlig hälsning Göran

    Kommentar av Göran — juni 27, 2008 @ 3:33 e m | Svara

  7. @Göran: Drivrutinen för hårdvaran finns redan med i grundinstallationen av Ubuntu. Det Vodafone-programmet ger är egentligen bara ett trevligt administrationsgränssnitt…
    För att kunna installera beroenden utan internetuppkopplign kan du titta här: https://henrikan.wordpress.com/2008/05/27/installera-vodafone-mobile-connect-card-driver-utan-internet-i-ubuntu-804/

    Kommentar av henrikan — juni 28, 2008 @ 8:36 e m | Svara

  8. Hej, går det bra om jag skriver på engelska?

    A nej glöm det jag ska försöka skriva på svenska.

    När jag försöker instalera den vodafone deb pakket så får jag up ett meddelande att de inte går eftersom de är någonting som saknas (lika som Göran). Jag har en screenshot på http://www.uniscan.eu/images/Screenshot.png

    Jag undrar… ska jag nedlada dom 1 filar först?

    Med vänliga hälsningar,
    Sebastiaan (Holländare)

    Kommentar av Sebastiaan — juli 6, 2008 @ 8:16 f m | Svara

  9. Hej hej
    försöker installera package Vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux
    enligt anvisningarna

    men får status error Dependency is not satifiable. python -serial
    har tele2 och en toshiba
    kan du hjälpa mig?

    Kommentar av lena — juli 6, 2008 @ 2:11 e m | Svara

  10. jag har alltså ubuntu 7.10
    mvh lena

    Kommentar av lena — juli 6, 2008 @ 2:13 e m | Svara

  11. @Sebastiaan: Det ser väl bra ut? Förutsatt att du har internetuppkoppling när du kör installationen så ska även de 17 beroendena installeras automatiskt. Så blir det i alla fall för mig…

    Kommentar av henrikan — juli 6, 2008 @ 4:26 e m | Svara

  12. @lena: Får du någon mer information om vad som är fel? Vad händer om du försöker installera python-serial?

    Kommentar av henrikan — juli 6, 2008 @ 4:28 e m | Svara

  13. nej,
    ingen mer felinfo.
    Var hittar jag python-serial?
    tack för snabb kontakt

    Kommentar av lena — juli 6, 2008 @ 6:09 e m | Svara

  14. @lena: python-serial finns i universe-förrådet. Starta t.ex Programvarukällor under System->Administration och se till att ”Gemenskapsunderhållen öppen källkodsprogramvara (universe)” är vald. Alternativt kan ”Lägg till/Ta bort…” startas, kontrollera att ”Alla tilgängliga program” är valt vid ”Visa:”. Sedan ska de beroenden som finns installeras automatisk när du väljer att installera vodafoneprogrammet.

    Kommentar av henrikan — juli 6, 2008 @ 9:41 e m | Svara

  15. Okej, då förstår jag problemet. Det är synt att jag har ingen annan internet upkoppling att lada ner den, jag har bara mobilt bredband (och det är ingen bärbar dator heller). Kan man lada ner dem 17 filar på xp och instalera dom manuelt i ubuntu eller måste man göra det i ubuntu? Jag tänkte annars kan man göra en stor instalations fil (.deb?) som instalerar alt på en gång utan internet uppkopling krävs

    Kommentar av Sebastiaan — juli 11, 2008 @ 5:48 e m | Svara

  16. @Sebastiaan: Visst kan du ladda ner filerna på en dator med annat operativsystem och sedan installera dom manuellt. Eller ännu smidigare, kopiera dom (som root mha sudo) till /var/cache/apt/archives/ och installera sedan vodafoneprogrammet, då bör de 17 beroendena hämtas från den lokala cachen automatiskt. (Har inte testat, rätta mig gärna om jag har fel)

    Kommentar av henrikan — juli 13, 2008 @ 9:37 e m | Svara

  17. Hej Henrikan
    Hjälp!!
    Fortfarande har jag inte kunnat installera Vodafoneprogrammet för mitt huaweimodem.
    Jag har följt dina anvisningar gällande python-serial men efter detta visas Error gällande ”Python-twisted”
    Problemet kan inte ligga hos Ubuntu 7.10 och min Laptop som jag använder när jag kopplar upp mig på Internet utan problem via min pappas fasta abbonemang och skriver detta.

    Kommentar av lena — juli 17, 2008 @ 8:10 f m | Svara

  18. @lena: Jag har aldeles för mycket semester just nu för att hinna kolla närmare på det nu.😀
    Ska se vad jag kan göra nästa vecka…
    (Tror det är enklast att jag installerar 7.10 på en dator och testar själv)

    Kommentar av henrikan — juli 25, 2008 @ 4:48 e m | Svara

  19. Hejsan
    Jag har installerat Vodafone Mobile Connect Card driver for Linux 2.0.beta3 och programmet tycks fungera som det ska, jag kan connecta till internet och modemet lyser med fast blått ljus. Problemet är att när jag försöker browsa får jag:
    Firefox is currently in offline mode and can’t browse the Web.

    The browser is operating in its offline mode and cannot connect to the requested item.

    * Is the computer connected to an active network?
    * Place the browser in online mode and try again.

    Första gången jag connectade tyckte jag att jag såg ett felmeddelande om dns men har inte fått det igen. Några ledtrådar om hur jag löser detta skulle vara mycket uppskattat då jag är ny med Ubuntu (kör 8.04).

    MVH
    Kalle

    Kommentar av Kalle — september 25, 2008 @ 9:01 f m | Svara

  20. Intressant är även att jag kan pinga sunet.

    Kommentar av Kalle — september 25, 2008 @ 9:05 f m | Svara

  21. Bortse från förra inlägget, verkar inte vara konsekvent…

    Kommentar av Kalle — september 25, 2008 @ 9:11 f m | Svara

  22. har nu fått det att funka. Allt som behövdes var att avmarkera:
    File –> work offline i firefox, vet inte varför den gick på….

    Kommentar av Kalle — september 29, 2008 @ 8:29 f m | Svara

  23. jag instalerade eeexubuntu till min eeepc900 och instalerade vodafone programet lämnade lösenord och passwd tomt
    och sen fylde apn mobile.internet.tele2.se som tele2 säger att man ska göra
    men men när jag klikar connect kommer de en ruta disconnected from internet vodafone mobile
    connect card driver for linux has given up after trying to connect three times to internet.
    this might be provoked by a problem in the configuration or just the fact that there’s no carrier
    vad ska göra ??

    Kommentar av Riku — oktober 2, 2008 @ 1:09 e m | Svara

  24. Riku: Jag tror att du måste fylla i ett användarnamn och lösenord även om det inte används.
    Lite OT: I nya Network Manager 0.7.0 som t.ex finns med i nästa version av Ubuntu, 8.10 (Intrepid Ibex), finns inbyggt stöd för 3G-kort. Det blir betydligt enklare, allt funkar från början!

    Kommentar av henrikan — oktober 2, 2008 @ 2:23 e m | Svara

  25. Hej! Jag har installerat vodafone mobile connect 1.99.17 och när jag startar det kan jag välja Huawei E220. Sedan kommer det upp en ruta där det står ”Vodafone Mobile Connect Card Driver For Linux cannot connect with the selected device(Huawei E220). Nån som vet vad som kan vara fel?

    Kommentar av Niklas — oktober 17, 2008 @ 5:08 e m | Svara

  26. Hej!

    På något märkligt sätt lyckades jag få mobilt uppkoppling till Tele2 via Huawei E220 modem, bara genom att installera vodafone-mobil ………1.99.7_all.deb. Några parametrar , userid osv behövdes aldrig. Och det gick fort i början (dioden lysste blå = 3G uppkopling). Men nu lyser det grönt, vilket antyder GRPS uppkopling, och det går långsamt. Mycket tacksam för tips om hur jag ska ställa modemet för 3G uppkpling…Kör UBUNTU 8.10 och är NYBÖRJARE! Tack på förhand!

    Kommentar av Michael — februari 5, 2009 @ 5:12 e m | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

