Henrikan’s Weblog

februari 29, 2008

Svenska internetradiokanaler för Rhythmbox

Filed under: gnome,internet,linux,media,musik,ubuntu — henrikan @ 8:33 e m

Uppdaterad 101006!

Version 0.6:

  • Bytt adress för 106,7 Rockklassiker, 107,1 Vinyl, Mix Megapol och The Voice
  • Ändrat alla SR-kanaler till nya adresser.

Version 0.5:

  • Ehhhh…

Version 0.4:

  • Bytt adress för 106,7 Rockklassiker, 107,1 Vinyl, Mix Megapol, The Voice och Radio 107,5
  • Lagt till kanalen Rocket 95,3

Version 0.3:

  • Bytt adress för 106,7 Rockklassiker, 107,1 Vinyl, Mix Megapol och The Voice
  • Bytt adress och namn på Studio 107,5 till Radio 107,5

Version 0.2:

  • Tagit bort Svenska Favoriter och Ubuntu-se Radio
  • Lagt till Star FM
  • Bytt adress för NRJ,Rix FM och Lugna favoriter
  • Bytt adress och lagt till Bandit Sthlm och Bandit Gbg

Version 0.1.1: Lagt till Ubuntu-se Radio och Radioseven

Jag har (med hjälp) skapat bifogat arkiv vars innehåll installerar ett gäng svenska internetradiokanaler till Rhythmbox.
Det hela är fortfarande att betrakta som ett experiment!

Installation

Se till att Rhythmbox inte körs.
Ladda ner rhythmbox-radio-merger-0.6.tar.gz och packa upp till lämpligt ställe.

I ett terminalfönster kör du sedan skriptet install-swedish-radio-rhythmbox.sh som finns i katalogen swedish_radio_rhythmbox med:
./install-swedish-radio-rhythmbox.sh

Skriptet ska spara undan en backup av befintlig rhythmdb.xml men har du lagt ner mycket jobb på att lägga till egna saker så skadar det inte att vara extra försiktig och själv göra en kopia först.

GÅR NÅGOT FEL SÅ SKYLL INTE PÅ MIG!!!

Starta Rhythmbox. Innehållet i rhythmdb.xml ska nu finnas under Bibliotek-Radio

screenshot-rockklassiker-1067-rockklassiker

Glöm inte att säga till om något är konstigt/otydligt/fel!!!

Installera radiokanalerna utan att öppna ett terminalfönster:

Högerklicka på arkivfilen och välj Packa upp här

skarmbild1

Öppna katalogen som skapas och högerklicka på filen install-swedish-radio-rhythmbox.sh och välj Öppna

skarmbild2

Välj Kör i terminal

skarmbild3

Det ska vara allt som behövs göras. Starta Rhythmbox och kontrollera att kanalerna finns.

Besök det svenska Ubuntuforumet. Garanterat trevligt och hjälpsamt!

http://ubuntu-se.org/forum/

Creative Commons License

Detta verk är licensierat under en
Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Dela Lika 2.5 Sverige Licens.

23 kommentarer »

  1. Funkar inte.

    ___

    Kunde inte starta uppspelningen

    Okänt uppspelningsfel
    ___

    Kommentar av Marcus — oktober 27, 2008 @ 8:07 e m | Svara

  2. Marcus: Har du rätt codecs installerade? Kör du Ubuntu och är lat kan du annars installera ubuntu-restricted-extras som finns i multiverseförrådet.

    Kommentar av henrikan — oktober 28, 2008 @ 7:48 f m | Svara

  3. Oj.. Det här var länge sedan😦 sry för mitt sena svar.

    Jag installerade ubuntu-restricted-extras och det knackade igång många kanaler.

    Dessa funkar fortfarande inte:

    Bandit Rock 106,3
    Lugna Favoriter
    NRJ
    RixFM
    Svenska Favoriter
    Ubuntu-se Radio

    Tackar för svaret dock🙂

    Kommentar av Marcus — november 29, 2008 @ 10:24 e m | Svara

  4. ”ubuntu-restricted-extras” <- Tackar för detta. Nu funkar det kanon😀

    Ledsen för mitt sena svar dock

    Kommentar av Marcus — november 30, 2008 @ 8:37 f m | Svara

  5. Marcus: Jag har uppdaterat just dom kanaler du nämner för ett tag sedan, dom hade ändrat adresserna.

    Kommentar av henrikan — november 30, 2008 @ 12:57 e m | Svara

  6. Jag kan inte med terminalen. Så när jag packat upp i hemkatalogen och körde kommadot fick jag ett felmeddelande. Men det var väntat. ”No such file or directory”. Om nu bara min hjärna kunde förstå varför program i Linux ”göms” på olika platser… Hittade efter några minuter Rhythmbox under gnome2. i hemmakatalogen. Kopierade dit radiokanallistan för hand. Funkade sedan jag raderat den gamla. Klart. Och det spelar bara bra. Tack för stationerna! + + + P.S. Har försökt lära mig några kommandon, men då jag inte kör terminalen varje vecka hinner jag glömma allt mellan gångerna. Funderar på att starta föreningen för Stora-klickbara-knappar-som-installerar-UTAN-tjafs-med-Terminalen.🙂

    Kommentar av PG — december 11, 2008 @ 5:03 e m | Svara

  7. Tjena Henrik

    Mix Megapol har ändrat adress. Ny adress är:

    mms://streaming.sbsradio.se/03872_MixMegapol_high

    Kommentar av Sid — februari 9, 2009 @ 9:47 f m | Svara

  8. Sid: Tack! Det är sjutton vad dom ändrar runt adresserna hela tiden.😛 Jag har uppdaterat kanalerna.

    PG: Jag la till en beskrivning hur man kan installera kanalerna utan att behöva skriva något i ett terminalfönster. Men visst kunde det vara smidigare… Amarok2 är ett bra exempel på hur enkelt man kan göra det (https://henrikan.wordpress.com/2008/11/24/lagg-till-och-lyssna-pa-svenska-radiokanaler-i-amarok-2/)

    Kommentar av henrikan — februari 10, 2009 @ 1:09 e m | Svara

  9. Hej igen Henrik

    Det verkar som att versionen av Rhythmbox i Jaunty sparar sin rhythmdb.xml i ~/.local/share/rhythmbox/ istället för ~/.gnome2/rhythmbox.

    Stoffe

    Kommentar av Sid — april 28, 2009 @ 11:30 f m | Svara

  10. Glömde tacka…
    Tack Stoffe, hade faktiskt inte testat på Jaunty.

    Kommentar av henrikan — maj 15, 2009 @ 6:45 f m | Svara

  11. Tack för en otroligt utförlig guide, allt fungerade klockrent !!!!

    Kommentar av Anders — maj 20, 2009 @ 4:50 e m | Svara

  12. Wow något jag kunde göra i Ubuntu, som bara funkade:) Iallafall efter lite tankearbete. Jag håller med PG att det vore bra om så lite som möjligt gick att göra utan terminalen. Problemet är, har jag kommit på, att de som hjälper oss ”newbies” glömmer att skriva i t.ex att man ska skriva sudo också när man skriver in vissa saker. Då gör man som jag, bara kopierar den ”terminatext” som står och försöker och så säger den lilla gubben därinne att: ”Nähä du det där vet jag inte riktigt vad du menar med.” Vill tacka för att jag fick in lite kanaler som jag ville ha, sen undrar jag om det går att lägga till andra som inte finns i listan? Har brukat lyssna på en kanal som heter, tror jag, 106,4 ”vi spelar vad vi vill”. Vill också tacka för allt tålamod Linux-proffsen har med oss andra. Sällan man får någon spydig kommentar.

    Kommentar av Kisti — juli 31, 2009 @ 10:11 f m | Svara

  13. Kisti: Visst kan du lägga till egna kanaler också. Glöm bara inte att spara undan dom om du byter/installerar om datorn.🙂
    Föresten, ”vi spelar vad vi vill”… Är inte det Radio Bandit?

    Kommentar av henrikan — augusti 2, 2009 @ 8:16 e m | Svara

  14. Jag tycker att ditt arbete med detta scriptet är jättebra, därför har jag lånat det och har tänkt bygga ett paket på launcpad för att göra installationen. Jag har även spånat lite över hur man skall kunna hålla kanalerna uppdaterade fast inte kommit på något bra sätt. Kanske man borde bygga in detta som en plugin i rythmbox direkt? Skulle gärna ha mer kontakt så kan du kanske vara med i bygget på launcpad!!!!

    Ha en bra dag!!!!

    Kommentar av Yan Ryberg — september 24, 2009 @ 7:29 e m | Svara

    • Hej Yan,
      Låter som en utmärkt idé!
      Titta på hur enkelt det kan fungera i Amarok2 (https://henrikan.wordpress.com/2008/11/24/lagg-till-och-lyssna-pa-svenska-radiokanaler-i-amarok-2/)

      Föresten vet jag inte hur framtiden ser ut för Rhythmbox, vad jag hörde för ett tag sedan så är utvecklingen i princip avstannad. (?)
      Ubuntu verkar byta mediaspelare till Banshee snart, det ger kanske mer effekt att lägga arbetet på att få radiokanalsuppdateringen att fungera där istället?

      /Henrik

      Kommentar av henrikan — oktober 12, 2009 @ 8:22 f m | Svara

  15. Tack Henrik för ditt fantastiska arbete med dom här radioguiderna!

    Kommentar av Per — oktober 12, 2009 @ 4:27 e m | Svara

  16. ”rhythmbox-radio-merger_0.4-ubuntu_jaunty_9.04.tar.gz” funkade ok på karmic 9.10!

    Kommentar av Lennart — november 2, 2009 @ 10:55 e m | Svara

  17. ”rhythmbox-radio-merger_0.4-ubuntu_jaunty_9.04.tar.gz” funkar i Lucid också.

    Kommentar av Henrik M — maj 4, 2010 @ 11:55 f m | Svara

  18. Hej igen Henrik det jag ville på http://ubuntu-se.org/phpBB3/ var en howto du gör rhythmbox-radio-merger-0.6.tar.gz
    Så kan man ju uppdatera själv så slipper bollen ligga hos dig hela tiden.

    Vill du inte släppa den infon kan du ignorera detta inlägg fullständigt.

    Ha det bra

    /Fab

    Kommentar av per — oktober 13, 2010 @ 2:18 e m | Svara

    • Ahhh, nejdå här har vi inga hemligheter.😛
      Att göra själva filen är inga problem, öppna bara rhythmdb.xml i arkivet så ser du hur formatet ser ut. Eller så öppnar du xml-filen som ditt Rhythmbox använder, den ligger under $HOME/.local/share/rhythmbox/rhythmdb.xml
      Eller så lägger du till en ny/ändrar en kanal på det sättet som man SKA göra, inne i Rhythmbox.
      Det knepiga brukar annars vara att hitta själva ljudströmmarna.🙂

      Kommentar av henrikan — oktober 13, 2010 @ 8:56 e m | Svara

  19. Snyggt jobbat, funkar klockrent!!! Hade lite problem med att lägga in stationen jag ville ha. Nu har jag istället en uppsjö med kanaler!🙂 Man tackar och bockar..!

    Kommentar av bevik — november 22, 2010 @ 5:20 e m | Svara

  20. Awsome! Tack!

    Kommentar av Felix — mars 1, 2011 @ 10:51 e m | Svara

  21. Tack. Detta var suveränt. Som jag har letar efter adresser

    Kommentar av Tommy Bengtsson — april 28, 2011 @ 11:33 f m | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

