Henrikan’s Weblog

november 13, 2007

Creative Live! Cam Vista IM (041e:4052) och Ubuntu

Filed under: linux,media,ubuntu — henrikan @ 3:34 e m

Ibland köper man saker utan att tänka efter.
Själv upptäckte jag som nybliven ägare till en Creative Live! Cam Vista webbkamera att den inte fungerade då jag pluggade in den i min Ubuntu Gutsy-dator.
(För att kontrollera modell ansluter man webbkameran och skriver lsusb i ett terminalfönster. Finns 041e:4052 med i utdatan så är det samma kamera som beskrivs här. 041e är Creatives unika kod och 4052 är modellkoden.)

Så här gjorde jag för att få det att fungera:

Creatives open source-sida hänvisar dom till ov51x JPEG hacked linux driver wiki.

Det finns ett Debian-förråd där som även fungerar för Ubuntu, lägg till det:
(i ett terminalfönster) sudo gedit /etc/apt/sources.list
Sist i filen kopieras följande in:
# ov51x-jpeg repository
deb http://www.rastageeks.org/downloads/debian binary/

Starta Synaptic (System->Administration->Pakethanteraren Synaptic), välj Läs om och installera sedan paketen ov51x-jpeg-source och module-assistant.
Eller i ett terminalfönster: sudo apt-get update och sedan sudo apt-get install ov51x-jpeg-source module-assistant

Nu ska modulen installeras vilket görs enligt följande i ett terminalfönster:
sudo module-assistant a-i ov51x-jpeg

creative_vista_webcam_module_install.png

Nu ska modulen laddas nästa gång webbkameran pluggas in i en usb-port!

Besök det svenska Ubuntuforumet. Garanterat trevligt och hjälpsamt!

http://ubuntu-se.org/forum/

Creative Commons License
Detta verk är licensierat under en
Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Dela Lika 2.5 Sverige Licens.

3 kommentarer »

  1. Ja, det är inte göra annat än att tacka och bocka för den förträffliga instruktionen! Det fungerade perfekt! Stort tack!
    /Arent

    Kommentar av Arent — december 5, 2007 @ 8:10 e m | Svara

  2. hejhej, jag är verkligen dålig på att föla instruktioner och sådant. men iaf, jag har en ”creatice web cam live”. och jag har ubuntu på min dator. men jag kan inte installera camen.. skulle vara så snällt om jag kunde få din msn- om du har någon, så kunde du hjälpa mig, steg för steg, om det är enkelt asså.

    kram, /isabelle

    Kommentar av isabelle — december 17, 2007 @ 11:56 f m | Svara

  3. Hej Isabelle,
    Det bästa tipset jag kan ge är att ställa frågan på Svenska Ubuntus forum, http://ubuntu-se.org/smf/, då får du garanterat snabbast hjälp. (Eller så kan du kontakta mig direkt där, http://ubuntu-se.org/smf/index.php?action=profile;u=515 men då kan du ju bara få hjälp när jag är online)

    (Använder du IRC brukar #ubuntu-se på irc.freenode.net vara hjälpsamma också, det är alltid någon inne där)

    Eller så har jag jabber-id HenrikAn@jabber.se, något msn-konto har jag tyvärr inte.

    /Henrik

    Kommentar av henrikan — december 17, 2007 @ 1:32 e m | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

